Learning styles (Učebné štýly)

30/05/2016 10:27

Ľudia prijímajú informácie o svete prostredníctvom piatich zmyslov (zrak, sluch, čuch, hmat, chuť). Tieto zmysly nám pomáhajú aj pri učení sa. Žiaci na hodine premýšľali a spoznávali svoj učebný štýl.

Najčastejšie učebné štýly sú auditívny (sluchový), vizuálny (zrakový) a kinestetický (pohybový). Niektorí autori však rozdeľujú učebné štýly na viac kategórii, napríklad podľa Perceptual Learning Styles Theory je ich 7 - Print, Aural, Visual, Haptic, Interactive, Kinesthetic, Olfactory

 

1)Auditory learning style (Sluchový učebný štýl) – učenie sa pomocou počúvania – človek porozumie veciam a  zapamätá si ich, podľa toho ako ich počul. V pamäti sa ukladajú informácie prostredníctvom zvukov, ľahšie sa zapamätajú hovorené inštrukcie ako počuté. Žiaci si veľa pamätajú z výkladu učiteľa, radšej počúvajú a rozprávajú sa ako píšu a čítajú. Radi počúvajú hudbu, učia sa cez hudobné štýly, rýmovačky, memorované frázy.

 

2)Visual learning style (Zrakový učebný štýl) – učenie sa pomocou čítania alebo pozerania obrazov – človek porozumie a zapamätá si veci zrakom, dokáže si vybaviť obraz v hlave. Žiaci majú radi vizuálne prevedenie učiva, obrazy, grafy, diagramy, rôzne farby, príbehy a majú veľmi bohatú predstavivosť.  Občas majú problémy s hovorenými inštrukciami a sú ľahko vyrušení zvukmi okolo.  Nemajú radi písanie bez použitia doplňujúcich obrázkov, schém, grafov.

 

3)Kinesthetic learning style (Pohybový učebný štýl) – učenie sa prostredníctvom manipulácie, dotýkania sa predmetov. Žiaci majú radi pokusy, rolové hry, exkurzie,  radi manipulujú s vecami, potrebujú pohyb pri učení a sústredení sa. Radi stavajú, kreslia, rozprávajú s rukami a gestami, ťažko sa im sedí ticho a nevydržia dlho sedieť. Ľahko si zapamätajú veci, ktoré urobili, ale ťažšie tie, ktoré len videli alebo počuli.   

Olfactory learning style  - človek si zapamätá informácie prostredníctvom zmyslov čuchu a chute. Často si veci spája s minulou skúsenosťou, ako niečo chutilo, alebo čo cítil. 

—————

Back